Zimowa pora na CZOSNEK :-)

Czosnek podobnie jak i cebula był używany już w starożytnym Egipcie, Grecji i Rzymie jako lek na chorobę wieńcową. Czosnek zawiera liczne związki siarki, które odpowiedzialne są za jego charakterystyczny zapach, ale jednocześnie przynoszą ogromne korzyści dla zdrowia.
GŁÓWNE WŁAŚCIWOŚCI CZOSNKU:
1. przeciwbakteryjne
2. przeciwwirusowe
3. przeciwgrzybiczne
4. antytrombotyczne,
5. przeciwrakotwórcze.

W JAKI SPOSÓB CZOSNEK POMAGA SERCU:
1. sprawia, że krew staje się rzadsza, przez co zmniejsza ryzyko zakrzepów,
2. przyczynia się do zmniejszenia złego cholesterolu LDL oraz trójglicerydów (tłuszczy) we krwi,
3. zawiera inulinę (błonnik), który również pomaga zmniejszyć ilość złego cholesterolu we krwi oraz działa jak probiotyk i przyczynia się do rozwoju zdrowej flory jelitowej czyli tzw. dobrych bakterii.

Dodajmy czosnek do zup.

Mój przepis na bardzo szybką i pożywną zupkę:

gotuję wywar warzywny (4 spore marchewki, 2 pietruszki,  1 seler), w trakcie gotowania dodaję majeranek, ziele angielskie, trochę papryki słodkiej i pokrojone w kostkę ziemniaczki. Na patelni podsmażam jednocześnie lekko ( przez 2-3 minutki), na oleju rzepakowym (2 łyżki stołowe),  1-2 cebule i 2-3 ząbki czosnku (siekam je bardzo drobniutko, żeby nie było widać w zupce i dzieciaczki nie wyławiały pływających kawałków ;-))  i wrzucam do zupy  pod sam koniec gotowania. Dodaję 3/4 szklanki kaszy jęczmiennej. Gdy zupka się ugotuje wrzucam pokrojoną pietruszkę .  Można oczywiście dodać do zupki ugotowane osobno mięsko.

Moje dzieciaczki jedzą zupy z dodatkiem cebuli i czosnku praktycznie codziennie.

Ciekawostka: pietruszka neutralizuje zapach czosnku, a oprócz tego zawiera dodatkowe składniki odżywcze – flawonoidy, wit.C, żelazo i wapń.

SMACZNEGO i NA ZDROWIE !

Źródło:

„Życie ze smakiem czyli jak zdrowa dieta zmienia styl życia” Sara Kirkham.